Aerial Hammock & Silks

Aerial hammocktimmar

På Aerial hammocktimmarna använder man sig av en tyglänk som hänger från taket på höfthöjd, dvs en hammock. Med hjälp av hammocken kan man träna med egen kroppsvikt samt göra olika trick. Man utvecklar snabbt styrka i övrekropp, koordinationsförmåga samt rörlighet.

 

Råd inför timmen: Klä dig i långbyxor, gärna åtsittande och ej så glättigt material, samt t-skjorta som täcker armhålorna. Du behöver inga skor, utan kan vara barfota (se till att du har tvättat fotsulorna) eller i strumpor. Alla smycken eller vassa detaljer på kläderna (obs dragkedjor!) är absolut förbjudet pga risken att tygen skadas!

 

Aerial hammock taster

Den här timmen passar för dig som aldrig har provat på aerial hammock och passar alla som är intresserade av träningsformen. Vi bekantar oss med tyglänken som redskap och går genom grundläggande grepp och positioner.

 

Aerial hammock startkurs

Kursens innehåll är anpassat för den som aldrig har provat på Aerial hammock. Du bekantar dig med träningsformen under tre tillfällen tillsammans med andra nybörjare. På den här kursen går vi genom grundläggande rörelser såsom olika grepp, positioner och trick. Efter kursdeltagandet har du en god bas att fortsätta gå på veckotimmarna (aerial hammock nybörjare).

 

Aerial hammock nybörjarnivå

Det här är en tricktimme på nybörjarnivå, där du får lära dig olika rörelser och rörelseserier på tyghammocken. Om du aldrig har provat på aerialtimmar förut kan det vara bra att ha en tastertimme i bagaget, men i övrigt behöver du inte ha några förkunskaper. Timmen innehåller enkla inverts (upp-och-nervända rörelser). Den här timmen rekommenderar vi inte åt gravida. 

 

Aerial hammock mellan/fortsättningsnivå

Det här är en tricktimme, där du får lära dig olika rörelser och rörelseserier på tyghammocken. Genom att träna med hammocken bygger du snabbt upp musklerna i övrekroppen, kroppskoordination samt rörlighet. Kravet för den här mellannivån är att du har gått åtminstone 5 gånger på nybörjarnivån och att du kan "kieppi"rörelsen, inversion med hjälp av magmusklerna. Den här timmen rekommenderar vi inte åt gravida.

 

Aerial Hammockdance

Vi dansar med tyghammocken! Vi lär oss en kort koreografi som innehåller rörelser från aerial hammocktimmarna. Rörelserna anpassas enligt deltagarnas nivå. Du bör dock ha gått på åtminstone 5 nybörjarlektioner i aerial hammock, samt kunna "kieppi"rörelsen.

 

Aerial conditioning

Träning för hela kroppen där vi använder vår egen kroppsvikt samt aerial hammocken till hjälp. Ingen teknikkunskap från aerial hammock/yogatimmar behövs, men du får mest ut av timmen om du någon gång provat på aerial yoga/hammock. Timmen passar alla som vill utveckla sin styrka och kondition, timmen är speciellt anpassad för att stärka de muskler som behövs i luftakrobatik. Timmen lämpar sig ej för gravida.

 

Aerial Stretching

Vi gör olika stretchserier med hjälp och stöd av hammocken. Inga förkunskaper behövs.


Aerial Silkstimmar

Aerial Silks är en vacker och utmanande gren i riktig cirkusanda! Man använder sig av två långa tyger för att göra olika trick såsom klättring och olika knutar. Aerial silks är lite tyngre än våra övriga grenar, då man ofta måste orka lyfta upp den egna kroppsvikten i rörelserna. På timmen behöver du: långa tajta byxor (inte halt material), långärmad tajt/tröja som täcker armhålor. Inga smycken som hänger, ej ringar eller armband.

 

Aerial Silks taster

Den här timmen passar för dig som aldrig har provat på aerial silks och passar alla som är intresserade av träningsformen. Vi bekantar oss med tygerna som redskap och går genom grundläggande grepp och positioner.

 

Aerial Silks nybörjarnivå

På nybörjarnivån går vi genom grunderna i Aerial silks. Typiska rörelser är klättrande och olika typer av knutar samt lyft.