Poledance

Poledance (eller pole fitness/vertical fitness) är en effektiv och framför allt rolig träningsform, där du med hjälp av en vertikal stång av metall arbetar med hela kroppen och hittar muskler du knappt visste att du hade! Du förbättrar styrka, vighet, balans och får en ökad kroppskontroll. Trots att träningsformen är akrobatisk och styrkekrävande så är grundrörelsernas teknik lätt att lära och kräver ingen större grundkondition. Poledance passar åt alla oberoende ålder, kön eller kondition! Endast åt gravida eller åt den som nyss fött barn (8 veckor efter normal förlossning / 10 veckor efter kejsarsnitt) rekommenderas ej Poledance, du bör också vara försiktig om du har problem med handleder. Är du osäker på vilken nivå som passar dig så hjälper vi gärna, hör av dig till oss per e-post. Vi rekommenderar att du diskuterar med din instruktör innan du byter nivå, generellt gäller att man går åtminstone 8 lektioner innan man byter till nästa tekniknivå. 


Råd inför timmen:

På alla poletimmar rekommenderas att man har ett par långbyxor med för uppvärmningen och slutstretchen, ett par korta shorts eftersom många av rörelserna kräver hudkontakt vid stången för greppets skull. Från nivå 2 behövs också en kort topp av samma anledning. Inga skor behövs. Ta gärna med egen vattenflaska och liten handduk (för putsning av stången). Använd inte hudlotion före timmen eftersom det försämrar ditt grepp på stången.

 

 

Tekniktimmar:

På de här timmarna går vi genom tekniken i Poledance och vi fokuserar på träning av olika rörelser och trick på stången. Timmarna innehåller inga dansrörelser. 

 

Pole taster

Den här timmen passar för dig som aldrig har provat på poledance och passar alla som är intresserade av träningsformen. Vi bekantar oss med stången som redskap och går genom grundläggande principer för säker träning på stången. Vi bekantar oss med grundläggande grepp och bassnurrar. Innehåller inga inverts (upp-och-nerrörelser).

 

Pole startkurs

Kursens innehåll är anpassat för den som aldrig har provat Poledance. Du bekantar dig med träningsformen under tre/sex tillfällen tillsammans med andra nybörjare. På den här kursen går vi genom grundläggande rörelser såsom olika grepp och snurrar. Efter kursdeltagandet har du en god bas att fortsätta gå på veckotimmarna (Pole nybörjartimmar).

 

Poledance nybörjarnivå (Pole nybörjar)

Du lär dig grunderna i poledance. I den här nivån går vi genom olika grundläggande grepp, snurrar, och lär oss sittande samt stående på stången. Vi tränar också på grundsnurrar och bygger muskelstyrka som behövs för poledance. 

 

Poledance nybörjarfortsättningsnivå (Pole 0-1)

Mellannivå. På nybörjarfortsättningstimmen övar vi på längre snurrserier, muskelstyrka ja förberedande rörelser för inversioner. Du kan komma på nybörjarfortsättningstimmen då när du har gått några gånger på nybörjartimmen och du klarar grundsnurrarna. 

 

Poledance nivå 1 (Pole tek 1)

Lämplig för dig som har lite erfarenhet av poledance, t.ex. gått på timmar i nybörjarnivån och kan grunderna. Vi lär oss flera snurrar, klättring samt påbörjar träningen av inverts (”upp och ner”-rörelse).

 

Poledancenivå 1-2 (Pole tek 1-2)

Kombinationsnnivå

 

Poledance nivå 2 (Pole tek 2)

Lämplig för dig som kan rörelserna i nivå 1 såsom invert och chopper. Vi tränar rörelser såsom plankan, layback, scorpio och gemini.

 

Poledance nivå 3 (Pole tek 3)

Lämplig för dig har tränat pole ett tag och är säker på rörelser såsom scorpio och gemini. Vi tränar mera kombinationer av rörelser t.ex. scorpio-gemini samt powerspins.

 

Poledance nivå 3-4 (Pole tek 3-4)

Kombinationsnivå

 

Poledance nivå 4 (Pole tek 4)

Lämplig för dig som har en stark träningsbakgrund inom pole och kan göra en aerial invert. Innehållet kretsar kring längre kombinationer samt att utveckla styrka och smidighet i rörelserna.

 

 

Övriga poledancetimmar

 

Exotic pole

 

Exotic pole är poledance med högklackade skor. Vi gör koreografier till musik i klackarna med stången. Du kan komma på exotic pole timmarna då du kan grunderna i poledance. 

 

Råd inför exotic pole timmen:

Till exoticpole timmarna rekommenderas högklackade skor, som är lämpade för poledance. Märken som finns är tex Pleaser, Hellaheels eller Echo of Hollywood osv. Skon kan vara av sandal- eller ankelskotyp, och klackens höjd rekommenderas vara 6-8 inc. Om du är nybörjare kan du tänka på att det är lättare att lära sig med en lägre klack (6-7 inch) i början och också ankelmodellen är lättare än en sandalmodell eftersom den ger mer stöd för vristen. Det är också bra om skon har en snettslipad Platform vid  tårna som gör det lättare att dansa på tårna. Om du inte äger klackar så  kan du använda yllestrumpor som glider bra på golvet. Vi rekommenderar också knäskydd till timmen så är ämnade för dans eller träning och skyddar knäna utan att inskränka rörligheten. På timmen har vi oftast leggings på men det är bra att ha med shorts. Fråga instruktören om råd gällande skor och knäskydd!

 

Pole koreo (öppen nivå)

Vi kombinerar rörelserna från teknikkurserna till en dans som vi tränar på under flera tillfällen. Du bör åtminstone ha gått på Poledance nybörjarnivån minst 8 gånger och kan nybörjarrörelser såsom bassnurrar och sittande och stående på stången. Koreografierna anpassas till deltagarnas nivå. En ny koreografi börjar vanligtvis i början på månaden, men eftersom man alltid går genom koreografin från början kan man komma med när som helst.

 

Power pole

På den här timmen tränar vi teknik, kondition och styrka! Vi fokuserar på att träna speciellt muskler i överkropp, såsom rygg, armar och bål. Vi tränar också olika grepp på stången, inverts och lyft. Vi går genom olika styrketrick såsom plankan och flaggan, samt förberedande träning inför dessa. På den här timmen är dock inte tricken huvudsaken, utan rätt och säker teknik samt att förbättra styrka och kondition. På timmen tränar alla på sin egen nivå, om det så är aerial invert, aysha eller deadlift, alla hittar ett alternativ som passar. För deltagande rekommenderas att man redan kan invert och chopper.

 

Spinny

Vi använder stången i roterande läge och går genom teknik och lär oss olika rörelser och rörelseserier. Den roterande stången ger nya möjligheter till fartfyllda och/eller smidiga övergångar mellan rörelser medan det samtidigt är mera krävande än statisk stång. Därför rekommenderar vi att du har gått åtminstone 5 lektioner på nivå 2 innan du provar på Spinny.


Pole Comp

Vill du tävla eller uppträda i Poledance? Pole comp är en träningsgrupp där vi fokuserar på målinriktad träning och att utvecklas inom grenen. Vi tränar i grupp, men övningarna är individuella och inriktad på de egna målen. Vi fokuserar under säsongens gång på att bygga upp en tävlingskoreografi och vi går genom tävlingsregler och obligatoriska rörelser utgående från internationella poledanceförbundets IPSAF: Code of Points. Inget nivåkrav, träningarna anpassas enligt deltagarna.

 

Fri träning

Fri träning i salen, för dig som gått åtminstone nybörjarkursen och önskar träna självständigt. Ej instruktörsledd.