Tankotanssi

Tankotanssi on erittäin tehokas kuntoilumuoto, mikä kehittää voimaa, notkeutta, tasapainoa sekä koko kehonhallintaa. Vaikka laji on pitkälle vietynä erittäin akrobaattista sekä lihaskuntoa vaativaa, on perusliikkeiden tekniikka helposti opittavissa eikä vaadi aloittelijalta suuremmin pohjakuntoa.  Tankotanssi sopii kaikille ikään, sukupuoleen tai kuntoon katsomatta. Ainoastaan raskaana olevia sekä vastasynnyttäneitä (=synnytyksestä alle 8 viikkoa, 10 viikkoa sektiosta) kehotamme jättämään tankotanssitunteja väliin. Mikäli olet epävarma sopivasta tekniikkatasosta voit kysyä lisätietoa sähköpostitse. Varmistathan siirtymisen seuraavalle tuntitasolta ohjaajaltasi, yleisesti vähintään 8 tuntia on sopiva määrä käydä tasoa ennen siirtymistä seuraavaan tasoon. Ikäraja tunneillemme on 13 vuotta, mikäli toisin ei mainita.

 

Ohjeet tunneille:

Tunneille tarvitset lyhyet shortsit, sekä leggingsit ja treenitoppi. Lämmittelyä varten on hyvä olla pitkähihainen paita. Varaathan myös mukaan juomapullon ja pienen pyyhkeen tangon puhdistamista varten. Tunnilla ollaan ilman jumppakenkiä. Älä käytä kosteusvoidetta ennen tuntia, rasva hankaloittaa tangolla pysymistä.

 

 

Tekniikkatunnit:

Näillä tunneilla käymme läpi tankotanssin tekniikkaa ja keskitymme tankotanssiliikkeiden ja -temppujen harjoitteluun. 

 

Pole taster

Tämä tunti on tarkoitettu ensikertalaisille ja aloittelijoille ja sopii kaikille lajista kiinnostuneille. Tunnilla tutustutaan tankotanssin perusliikkeisiin, pyörähdyksiin ja turvalliseen tankotanssitekniikkaan. Ei sisällä inversioliikkeitä (pää ylösalaisin kääntymisiä).

 

Pole starttikurssi

Kurssin sisältö on suunniteltu ensikertalaisille. Opit lajin perusteet muiden ensikertalaisten kanssa. Kolmen/kuuden kerran kurssilla treenataan tankotanssin alkeet, esim. eri pitoja ja peruspyörähdyksiä. Tämän jälkeen sinulla on hyvä pohja jatkaa harrastusta irtotunneillamme!

 

Poledance alkeis (Pole alkeis)

Tankotanssin perusteet.  Tankotanssin alkeistunnilla käymme läpi pyörähdyksiä ja harjoitellaan lihaskuntoa mitä vaaditaan tankotanssiin. Tutustutaan eri pitoihin tangolla, kuten istunta ja seisonta. Alkeistunnille voi tulla täysin ilman aiempaa kokemusta!

 

Pole alkeis-jatko- (Pole tek 0-1)

Tankotanssin alkeisjatkotunnilla harjoitellaan pidempiä pyörähdyssarjoja, lihaskuntoa ja inversioon valmistavia liikkeitä. Alkeisjatkoon voit tulla, jos olet käynyt alkeistunneilla jo muutamasti, ja hallitset peruspyörähdykset.

 

 

Poledance taso 1 (Pole tek 1)

Sopii sinulle jolle tankotanssi on jo vähän tuttu, osaat esim. jo peruspyörähdykset sekä seisominen että istuminen tangolla. Opimme lisää pyörähdyksiä, kiipeämme tangolla ja harjoittelemme inversioliikkeitä (ylösalaisin tehtäviä liikkeitä).

 

Poledance taso 1-2 (Pole tek 1-2)

 Sopii sinulle joka tankotanssi on jo tuttu. Ainoastaan kesäaikaan käyvä tunti.

 

Poledance taso 2  (Pole tek 2)

Sopii sinulle jolle tankotanssi on tuttu. Osaat jo invertti lattialta. Pole tek 2-liikkeitä ovat esim. kaksonen, skorpioni, takanoja sekä lankku.

 

Poledance taso 3 (Pole tek 3)

Sopii sinulle jolle kaksonen ja skorpioni sujuu. Tällä tasolla teemme enemmän komboja ja siirrymme vaativimpiin liikkeisiin kuten kaksos-skorpioni-vaihtoihin ja olkanousuihin.

 

Poledance taso 3-4 (Pole tek 3-4)

Vaativa tankotanssitunti. Teemme inversioliikkeitä ja pitkiä komboja.

 

Poledance taso 4 (Pole tek 4)

Vaativin tankotanssituntimme. Osaathan sujuvasti ilmainvertin. Valikoimaan kuuluvat pidemmät kombot ja taitojen sekä voiman kehittäminen.

 

 

Muut tankotanssitunnit

 

Pole heels

Pole heels on tankotanssia korkokengillä, missä tanssitaan koreografia musiikkiin. Tunnille osallistuminen edellyttää, että olet käynyt tankotanssin alkeistunneilla.

 

Ohjeet pole heels tunneille:
Heels tunnille suositellaan korkokenkiä, jotka soveltuu tankotanssiin. Merkkejä on esim. Pleaser, Hellaheels, Echo of Hollywood j.n.e. Kenkä voi olla sandaali tai nilkkurimallinen, ja koron korkeus suositellaan olevan n. 6-8inch. Jos olet aloittelija, kiinnitä huomiota siihen että matalampi korko (6-7 inch) on helpompi hallita alkuun, ja nilkkurit tukee nilkaa paremmin kuin esim. sandaalimainen kenkä.
Kengässä on hyvä olla platform joka on viistosti leikattu kärjestä, joka tekee varpailla tanssimisen helpoksi. Jos et omista korkoja, voit käyttää villasukkia joka luistaa lattialla hyvin. Lisäksi tunnille suositellaan polvisuojia. Tanssiin tai voimisteluun terkoitetut polvisuojat suojaavat polvea, rajoittamatta liikettä. Säärystimet voi toimia hätätapauksessa polvisuojana. Tunnilla ollaan yleensä leggingseissä, mutta sortsit suositellaan pitämään mukana. Lisäksi t-paita tai muu hartioita peittävä paita voi olla hyvä esim. hartiaseisontaan.
Kysy ohjaajalta neuvoja kenkä/polvisuojan valintaan!

Ikäraja 16 v.

 

Pole choreo avoin taso

Tanssillinen tunti jossa yhdistelemme liikkeitä tankotekniikkatunneista kekseliäin tavoin koreografiaan. Samaa koreografiaa tehdään noin neljä kertaa peräkkäin, uusi koreografia alkaa aina kuukauden alussa. Voit kuitenkin tulla koreografiatunneille milloin vain, koska koreografia harjoitellaan aina alusta asti. Koreografiat räätälöidään osallistujien tason mukaan, tunti sopii vähintään alkeiskurssin käyneille (olethan käynyt vähintään 8 kertaa alkeistason tekniikkatunnilla) ja ylöspäin.

 

Pole Choreo järjestetään myös teemakursseina (4 krt). Uusi teema alkaa aina kuukauden alussa. Tarkista tuleva teema varausjärjestelmästä: www.wasavertical.fi/varaa. 

 

Power pole

Tällä tunnilla harjoittelemme tekniikkaa, lihaskuntoa ja voimaa! Lihaskuntotreenissä keskitymme treenaamaan erityisesti yläkropan lihaksia, kuten selkää, käsivarsia ja corea. Tämän lisäksi harjoittelemme tangolla erilaisia otteita, inverttejä ja nostoja. Käymme läpi erilaisia voimatemppuja, kuten lankkuja ja lippuja, sekä niihin valmistavia harjoituksia. Tällä tunnilla tärkeintä eivät ole kuitenkaan temput, vaan oikea ja turvallinen tekniikka, ja voiman sekä lihaskunnon kehittyminen. Tunnilla jokainen treenaa omalla tasollaan, joten harjoittelit sitten ilmainverttiä, ayshaa tai deadliftiä, kaikesta löytyy sopiva juuri omalle tasollesi sopiva vaihtoehto. Osaathan kuitenkin invertin sekä kopterin.

 

Spinny

Tällä tunnilla harjoittelemme pitoja ja liikesarjoja pyörivällä tangolla. Pyörivä tanko antaa eri mahdollisuuksia vauhdikkaisiin ja/tai sulaviin pyörähdyksiin, tankotanssi on samalla myös eri tavalla haastavaa kuin staattisella.Tämän takia suosittelemme Spinnytunnit vasta silloin kun olet käynyt vähintään 5 kertaa taso 2-tekniikkatunneilla.

 

Pole Comp

Haluatko kilpailla tai esiintyä? Pole Comp on tankotanssin valmennusryhmä, jossa keskitytään tavoitteelliseen treenaamiseen ja kehittymiseen lajin parissa. Treenaamme ryhmässä, mutta valmennus on yksilöllistä ja jokaisen omat tavoitteet huomioon ottavaa. Keskitymme kauden aikana rakentamaan jokaiselle omaa kisaohjelmaa/koreografiaa ja käymme läpi kilpailusääntöjä sekä pakollisia liikkeitä kansainvälisen tankotanssiliiton IPSAF:n Code of Pointsin pohjalta. Ei tasovaatimusta, treenit räätälöidään osallistujille sopivaksi.

 

Pole Spins and floorwork ja Spins and transitions

 Tällä tunnilla opimme uusia  pyörähdyksiä ja yhdistelemme nämä sulavien lattialiikesarjojen kanssa. Keskitytään myös kauniisiin siirtymiin liikkeiden välillä. Teemme liikkeitä sekä staattisella tangolla että pyörivällä. 

 

Vapaa treeni

Sopii sinulle kun olet käynyt vähintään alkeiskurssin ja haluat treenata itsenäisesti. Ilman ohjausta.