Aerial yoga

Aerial yoga tar din yogaträning till nya höjder! Den här nya grenen av yoga kombinerar traditionell yoga med luftakrobatik, och skapar en mångsidig träning av hela kroppen. Med stöd av en tyghammock (”tyglänk”) som är fäst i taket utförs rörelserna, eller asanas, såväl på golvet som uppe i luften. Eftersom tyget ger stöd åt kroppen skapar det möjligheter att på ett säkert sätt också utforska mera avancerade rörelser, samtidigt gör tyget det också lättare att på ett avspänt sätt gå in i asanas då tyget bär upp en del av tyngden. Aerial yoga har visat sig vara effektivt vid t.ex. ryggproblem, och slutavslappningen där man ligger inne i hammocken får även den mest stressade och spända varelsen att slappna av – kom och upplev själv!

 

Råd inför timmen:

Klä dig i långbyxor, gärna åtsittande samt tröja som täcker armhålorna. Du behöver inga skor, utan kan vara barfota (se till att du har tvättat fotsulorna) eller i strumpor. Alla smycken eller vassa detaljer på kläderna (obs dragkedjor!) är absolut förbjudet pga risken för att tygen skadas!

 

 

Aerial yogatimmar

Aerial yoga taster

Den här timmen passar för dig som aldrig har provat på aerial yoga och passar alla som är intresserade av träningsformen. Vi bekantar oss med tyglänken som redskap och går genom grundläggande grepp och rörelser.

 

Aerial yoga startkurs

Kursens innehåll är anpassat för den som aldrig har provat på Aerial yoga. Du bekantar dig med träningsformen under tre tillfällen tillsammans med andra nybörjare. På den här kursen går vi genom grundläggande rörelser såsom olika grepp och rörelseserier. Efter kursdeltagandet har du en god bas att fortsätta gå på veckotimmarna (t.ex. aerial yoga beginners, aw aerial yoga antistress, morning sunshine).

 

Aerial yoga beginners / aw aerial yoga antistress / morning sunshine

Aerial yoga timmar på nybörjarnivå. Vi går genom rörelseserier med hjälp av tyglänken, timmarna kan vara uppbyggda kring ett visst tema (t.ex. avslappning (antistress).

 

Aerial yoga FLOW

Aerial yoga FLOW är en rolig timme där vi försöker uppnå ett flow i våra rörelser.

 Timmen har ett lite högre tempo och kan vara uppbyggd enligt något visst tema. Timmen är uppbyggd av serial yogans grundrörelser och ställningar och rörelserna binds ihop med varandra i takt med andningen. Timmen ökar styrka och utmanar speciellt överkroppens och bålens muskler.  Timmen är också avslappnande och töjande utmanar din kroppskontroll. FLOW timmen passar för dig som har koll på grunderna i Aerial yoga.

 

Aerial poweryoga

Under denna timme med lite högre tempo bygger vi muskelstyrka och testar lite mer krävande yogarörelser. Timmen innehåller en hel del inversioner och det är bra om du är van med dem och med hammocken som träningsredskap innan du kommer på timmen. 

                                           

Aerial yoga nybörjarkurs 4- 6 ggr

Bekanta dig med yoga i luften! Vår nybörjarkurs är ett lätt och bra sätt att börja med Aerial yoga.

Under kursens gång så går vi igenom grundrörelsena och ställningarna i Aerial yoga på ett tryggt och progressivt sätt. Kursen innehåller några lätta inversionsrörelser. Kursen passar bra för nybörjare och för dem med mindre träningsbakgrund. Passar också i början av graviditet.